Eerste stage dagen

11 februari 2016 - Addis Abeba, Ethiopië

Selam! Dag vier en al een heleboel gedaan. Ik heb bijvoorbeeld het alfabet in gebarentaal geleerd. Een doorsnee gesprekje in het Amrarish, Injera gegeten en Draft (Ethiopisch bier) gedronken. We zijn al bij twee dove scholen geweest wat werkelijk fantastisch was! De kinderen zijn zo open, zo willen ze je bijvoorbeeld van alles leren. Daarnaast is het geweldig om te zien hoe zij genieten van kleine spelletjes. De rust (omdat ze doof zijn) brengt een hele andere dimensie aan sport. Wat mij betreft kunnen we wat vaker ons mond houden tijden het sporten.. niet?

Ik zal proberen een indruk te geven van Ethiopie zelf. Er zijn bijvoorbeeld geen verkeersregels en iedereen rijdt maar. Daarnaast is het net Austerlitz, iedereen loopt op straat. Ook knuffelt iedereen en wordt er snel gesproken over liefde en goede vriendschap. Mooi toch! Ook eten delen is hier helemaal normaal. Niks andere lepel of even afwassen, gewoon elkaar lekker voeren.

Daarentegen hebben we ook vandaag een juffvrouw met een stok in de weer gezien. Wij in Nederland zijn dat natuurlijk niet gewend. Maar hé, het is gewoon een andere cultuur met andere normen en waarden. En je moet echt niet denken dat de kids mishandeld worden. Een corrigerende tik.

We zijn ook op een school geweest waar fysiek geperkten kinderen tijdelijk verblijven. Denk aan rolstoelen, benen tot de liezen in het gips. De kinderen blijven vier maanden of een jaar om te revalideren. Zij wonen buiten Addis. Prachtig dat er zoveel energie wordt gestoken in kinderen met minder mogelijkheden. De trainers (die fysiek beperkt zijn) zijn stuk voor stuk toppers. Zo veel zelfvertrouwen ondanks hun handicap. Ze gaan ook heel leuk om met de kinderen en die zijn stuk voor stuk gek op hun. Een lach op een kinds gezicht.. manman. Wat kunnen we zeuren in Nederland he.

Ciao!

1. Mirjam hilhorst schep:
    13 februari 2016
    Lieve Puck Zo de kop is er af,wat heerlijk dat je een voorspoedige reis hebt gehad en dat de aankomst ook erg positief was!Het zal zeker niet allemaal even simpel zijn maar ik denk dat je er een pracht ervaring aan zult hebben,en ja in Nederland moeten wij eens leren dat niet alles vanzelfsprekend en maakbaar is.De mijnheertjes en mevrouwtjes "nooit genoeg"zouden allemaal eens een paar maanden mee moeten kijken met jou!Heerlijk dat je deze kans hebt gekregen,geniet ervan lieverd en heel veel succes!Heel veel liefs en weet dat wij trots op je zijn!Dikke kussen van ons XXX
  2. Loes:
    13 februari 2016
    Oh wat zou het goed zijn om eens van land te ruilen...
    Allemaal gelijk oversteken en `n jaar blijven waar je bent!
    We zouden niet meer zeuren..denk ik ook Puck!!
    Die zorg die jij schrijft zal niet overal zo zijn in Ethiopië?
    Fijn dat je al zoveel kunt doen Puck!
    Zoen Loes