Ziek zijn en feestjes

16 februari 2016 - Addis Ababa, Ethiopië

De eerste week zit er alweer op! Vliegt de tijd? Soms. Donderdag werd ik ziek en dit hield wel even aan. Toen ging de tijd laaaaangzaam. Natuurlijk is ziek worden niet gek gezien de eetgewoontes, temperatuur en hoogte. Dit heeft mij er niet van weerhouden zaterdag mee te gaan stappen! (Ja sorry mams, ik zou niet gaan zei ik he?) We gingen met 16 mensen in 1 jeep, waarvan de bestuurders deur kapot was en dus niet sloot. 11 van de 16 mensen waren doof. Dit vraagt dus wel wat creativiteit. Het feesten is hier top, heerlijke muziek en iedereen danst lekker mee en met elkaar. Niks is te gek! Als blanke krijg je hier natuurlijk wel veel aandacht, maar daar zijn we bijna aan gewend. En ohja, bier voor 60cent!?

Om te compenseren zijn we zondag ochtend bij een protestantse kerkdienst geweest. Dit was he-le-maal nieuw voor mij. Eigenlijk hoefde we niet te stappen want de kerk was al een feest. De muziek aan het begin was heel swingend en leuk. Ik zou ook graag nog een orthodoxe (schrijf ik het goed?) dienst bijwonen. Dit is het geloof van een groot deel van Ethiopië. Hierna voeltbal gekeken met onze Hollandse vrienden. Voor (omgerekend) twee euro cent met de tram ernaar toe. Arsenal, leicester. Pretty boring wat betreft de wedstrijd. Niks van gezien, want de enthousiaste mensen en het sportcafé waren veel leuker om naar te kijken!

Ook weer bij drie verschillende scholen mee gelopen. De blinde school was erg moeilijk, omdat zij ons ook niet verstaan. Sommigen Spat trainers spreken wel heel goed Engels. En ons gebarentaal gaat met de dag vooruit. Van één van de sport docenten heb ik een gebarentaal boek gekocht. En dan wel de Amhaarse gebaren, want die zijn dus weer anders dan de Nederlandse. Je kunt zo best wat Akward foutjes maken. Zo heeft Ethiopië hetzelfde gebaar voor grapje als Nederland voor prostituut..

Alles gaat hier langzaam en we weten nooit wat de dag ons brengt. Als je je daar aan overgeeft is dat heel fijn. Afspraken maken om met thuis te skype is soms wel lastig. Sorry daarvoor! Hier zeggen ze Chikker Yellem (relaxt, no spang). Er zijn op weinig plekken wifi en als er wifi is, doet hij het niet altijd. De stroom in ons GuestHouse valt ook regelmatig uit. En denk maar niet dat we een vaatwasser hebben of wasmachine. Alles gaat hier met de hand!

Ik kijk uit naar de volgende dagen, weken, maanden! Thank god dat ik nog zo lang heb.

Liefs

1. Sylvia van de Leur:
    16 februari 2016
    Mooi begin van de integratie, nog even wennen en dan ben je ingeburgerd voordat je het weet. Succes Puck, hupsakee!
  2. Loes:
    16 februari 2016
    Er zijn ook in Nederland nog mensen die geen afwasmachine hebben hoor Puck!
    Fijn dat je het naar je zin hebt..