Bezoekjes bezoekjes bezoekjes

25 april 2016 - Addis Ababa, Ethiopië

Het is weer tijd voor een reisblog, want komende periode gaat het hem niet worden. Op het moment is mijn docent uit Nederland op stage bezoek. Je kunt je voorstellen dat je dan wel een beetje ogen op je gericht voelt en je nét iets harder werkt dan ‘’normaal’. Naast het werken is het heel gezellig met hem. Ook zijn dochter is mee voor wat extra gezelligheid. Hij heeft het maar zwaar met vier vrouwen om hem heen ;-) Daarnaast komen mijn ouders en boyfriend dinsdag avond aan in Ethiopie! Vanaf zaterdag gaan we ruim acht dagen een reisje naar het Zuiden maken. Voor de geïnteresseerde: Shashamane, Hawassa, Arba Minch, Omo vallei, Jinka & Turmi. Als ik dit allemaal zo opschrijf besef ik dat het best veel is in acht dagen. Super lekker om even buiten de stad te zijn en de toerist uit te hangen. Lekker niets zelf bedenken en rond gereden worden (klinkt dit heel Diva?).

Zoals ik altijd doe, iets met een ezel en een zelfde steen, plan ik dingen altijd een beetje onhandig. Het wordt ineens mega druk gezien de overlap met mijn docent en het evenement dat wij organiseren. Op 20 mei organiseren Elody Inge en ik een evenement voor een aantal van onze stage scholen. Tijdens dit evenement spreken de we doelgroep doof en mentaal beperkt aan. We willen met dit evenement promotie maken voor Dires, en de kinderen natuurlijk een hele leuke dag geven! Komende week gaan we dus even op zijn Hollands werken (gewoon efficiënt en hard werken) en dan kan ik daarna lekker van mijn tripje genieten.

Verder is het vasten bijna voorbij. Twee maanden lang hebben de orthodoxe geen dierlijke producten gegeten. Volgens sommigen vrouwen valt chocola niet onder deze regel. Ik dacht dat alleen Nederlandse vrouwen niet zonder chocola konden? De komende vijf dagen raken de hele strenge orthodoxe zelfs geen mensen aan. Gelukkig doen mijn lieve vrienden hier niet aan mee dus kunnen we lekker blijven knuffelen. Heerlijk zo’n knuffel cultuur ;-) Na deze 5 dagen gaan de Ethiopiërs twee dagen in de kerk zitten, bidden en preken. (Wij zijn lekker vrij .. hihi) Hierna is het feest en koopt iedereen een geit of een kip. Deze worden geslacht en met de hele familie opgepeuzeld. Ik hoop dat wij ook ergens geiten tibs (stukjes vlees) kunnen eten. Dat smaakt namelijk echt heerlijk! Je kunt het vergelijken met Pasen. Sommigen Nederlanders vasten van Carnaval tot Pasen en stoppen zich dan vol met paaseieren. Hier doen ze daar een variatie van met geiten vlees!

Ik ben ook begonnen met dans training (had ik dit al verteld?) en daar word ik intens blij van! Drie keer per week dans is zo’n ander half uur op zijn Afrikaans. Deze lessen zijn een echte work-out en ik heb echt heel vaak spierpijn. Ik voel mij nog ietwat onzeker (oftewel té Hollands) om het te filmen en op internet te verspreiden.. misschien over een week of 6, of niet ..

Over Hollands gesproken, afgelopen vrijdag hebben wij een Nederlands feestje gehad. Er waren bitterballen, stroopwafels en poffertjes. Het feest vond plaats bij de Nederlandse ambassade ter ere van onze Konings verjaardag. Enig. Ik denk dat het niet professioneel is om te veel details te bespreken, maar laten we zeggen dat er flink ‘’gefeest’’ is. Wat zijn Nederlanders toch bijzondere mensen.

Lieve mensen, ik ga lekker genieten met die drie lieverds. De foto’s volgen later.

Kusje