Zuiden-trip

11 mei 2016

Wauw, wat een gave trip hebben wij achter de rug. Een heleboel kilometers, foto's, leuke verhalen en bijzondere gebeurtenissen verder zijn we weer terug in Addis Abeba. Samen met mijn ouders en vriendlief zijn we via Hawassa, Sachamane en Arba Minch naar de Omo Valley gereden. In de Omo Valley wonen verschillende oude stammen. Deze stammen dragen nog lip schotels, ja sommigen mensen in Nederland hebben er ook een handje van, maar deze waren écht groot. Daarnaast lopen de meeste semi-naakt(wat echt geen nadelen heeft!) en waren wij getuige van een echte bull-jump ceremonie. Tijdens zo'n ceremonie springt een jonge man (naakt) over een aantal (levende) stieren om te bewijzen dat hij klaar is voor het huwelijk. Zijn vrouwelijke familie leden worden daarvoor met zweepstokjes op hun rug geslagen. Hoe meer zweepslagen hoe stoerder. Ook al wijkt deze normen behoorlijk af van de Nederlandse norm hebben wij dit allemaal van 1m afstand mogen bekijken. De discussie over cultuur en toerisme mengen zal ik jullie besparen, maar het is erg belangrijk stil te staan wat je ''verricht'' wanneer je kiest in cultuur van (heel) dichtbij te bekijken.

Foto's volgen wanneer er betere wifi is.

Wat jullie wellicht niet ontgaan is dat ik nogal gek ben geworden op Ethiopië. Dat is de afgelopen tien dagen niet minder geworden. Het zuiden is prachtig groen en vruchtbaar. Omringd door maisvelden, vee en hard werkende locals reden we door de hoogste bergen en diepste dalen. De omgeving was echt adem benemend. Ook hebben we wat wild-life weten te spotten van zowel 10m als 10cm afstand. Iets met een krokodil nét niet in de boot.

Ik heb onwijs genoten met drie lieve mooie mensen om mij heen. Deze trip had ik met niemand anders willen delen en zij hebben de omgeving nóg iets mooier gemaakt. Nu ben ik weer terug in Addis, waar de lucht iet-wat vuiler is .. (een pakje per dag is er niks bij). De SPATS weer knuffelen was heel erg fijn, helaas is er zo veel regen dat de kinderen nog even op zich moeten laten wachten.

Volgende week vrijdag organiseren wij een evenement, en wij hopen in het diepst van ons hart dat het niet gaat regen. Mini-monsoe GA WEG!

Het leven lacht me toe en ik ben heel gelukkig en dankbaar dat hier nog ruim drie weken mag vertoeven.

Liefs.

1. Opa:
    11 mei 2016
    Mooi behaal en belevenis.
  2. Mirjam hilhorst schep:
    11 mei 2016
    wat heerlijk dat jullie het zo fijn gehad hebben meid.nu straks weer dag zeggen tegen pap en mam en lief,dat zal wel even taai worden,maar zij weten je gelukkig ,daar.vergeet niet bij jouw vertrek de sleutel van Ethiopie te vragen zodat je daar altijd weer binnen kunt vallen.sterkte met '' dag'' zeggen en geniet nog even van de laatste loodjes lieverd,dikke kus van een trotse tante mims XXX