Wat te doen in Ethiopië?

9 april 2016 - Addis Abeba, Ethiopië

Heei Hallo.

Het is alweer tijd voor een reisblogg. Ondanks dat ik ‘’gewoon’’ stage loop is er veel gebeurd. Zoals ik al vertelde, of niet?, ben ik bezig met een promotie actie voor Dires. Dit doen wij door zowel een Crowdfund pagina op te richten, als Nederlandse fondsen te benaderen. Echter gaat alles op een Ethiopisch tempo.. en met Ethiopische afspraken. Soms is dat lastig, want onze Nederlandse organisaties verwachten anders. Ik vind het nog steeds heel leuk om les te geven aan de kinderen (dit doe ik ’s ochtends). Ik ben niet opgeleid als sportdocent, maar geniet erg echt heel erg van. Het lesgeven doe ik in de ochtend, in de middag werk ik dan op het office. Zonder internet. Ik vraag jullie allemaal eens één dag te werken zonder internet. Dan besef je pas hoeveel internet je gebruikt. Mijn hemel, werken zonder internet is gewoon echt heel lastig.. Ik spaar mailtjes op en  zodra ik dan internet heb verzend ik alles in één keer. (Vandaar ook dit reisblogg) We lopen hier soms wel tegen aan.. Het lijken misschien excuusjes (om lekker te chillen haha;)) maar wij willen ook echt graag dat Dires blijft bestaan. Deze organisatie heeft in de korte 2maanden dat ik hier nu ben werkelijk mijn hart gestolen. Sport biedt zoveel plezier aan de kinderen. Het is zo’n simpel en goed werkend concept..

Naast stage is er natuurlijk nog veel meer te beleven in Addis Abeba, te Ethiopie. Afgelopen dinsdag is mijn lieve vriendinnetje Arianne naar huis gegaan, gelukkig hebben we het laatste weekend goed besteed met veel dansen en rode wijn.. Uitgaan is hier echt onwijs leuk. Niemand schaamt zich er iedereen danst gewoon. We krijgen natuurlijk super veel aandacht gezien we een nogal andere dansstijl hebben en de enige blanken in de kroeg zijn .. We zijn nu nog met vier meiden over. De andere drie meiden zijn een lang weekend naar Hawassa, waardoor ik nu even tijd voor mijzelf heb. En als je mij een beetje kent, weet je dat ik dat echt heerlijk vind. Zo kan ik ongestoord door de kamer dansen(naakt), zingen en al ons lekkere beleg op eten. Over drie weekjes komen mijn pappa, mamma en boyfriend deze kant al op en gaan we ook lekker reizen en mooie dingen zien! Man, wat gaat dat snel.

Afgelopen donderdag heb ik een dansworkshop gegeven, wat echt super gaaf was. Amanu (een SPAT/vriend) hier had mij uitgenodigd om te performen. Ik zeg natuurlijk overal ja tegen, want wil geen enkele ervaring missen. Kom ik de zaal in, is er gewoon een dik podium! Er zaten zo’n 30 jongeren in de zaal. Nadat ik was bekomen van mijn hartverzakking en ik mijn zweetaanval onder controle had mocht ik plaats nemen. Aller eerst werd er voor mij opgetreden, zowel theater, poëzie, dans en comedy. Mijn lieve vrienden Abraham en Amanu vertaalde alles voor mij. Wat een geweldig initiatief om een theater te beginnen hier. Voor de jongeren is het gratis daar te ‘’spelen’’. Goverment betaald. Dit soort acties verbazen mij dan wel weer heel erg, gezien er geen geld bij de goverment ligt voor onze gehandicapte kinderen. Maar goed, het is natuurlijk fantastisch dat er ook veel initiatieven wél zijn! Hierna kwamen de jongeren op het podium en heb ik ze een stukje leren dansen.. maar toen … viel de stroom uit (iets met save by the bell). Mijn lieve Abraham en Amanu lopen op krukken als gevolg van polio. Helaas was het geval dat het mega stormde buiten! We moesten dus door de ziekende regen, onweer en bliksem naar huis hinkelen. We besloten naar het huis van Abraham te gaan gezien zijn huis het dichtste bij was. Je kunt je wel voorstellen dat die jongens niet zo hard lopen.. het was een geweldige ervaring en we hebben er enorm om moeten lachen. Thuis werd ik lief ontvangen door zijn zus en neefjes en kreeg ik droge kleren, bier en injera.

Volgende week maandag ga ik mee naar de comtemporary danstraining van Amanu en donderdag weer een mini workshop geven. Ik zal mij deze keer wat beter voorbereiden. Wat een leukigheid allemaal hea!

Lieverds, ondanks ons kleine regenseizoen vermaak ik mij nog prima door lekker uit eten te gaan, poolen, dansen, Amhaars te leren en veel meer leuks! De tijd gaat veel te snel.

Dikke dikke mesame (kus) !!

Puck (de u is hier een onmogelijke letter dus zeggen zij poek, dit verkleind word: Poekiejéé)